SLETTEN BEBOERFORENINGS VEDTÆGTER
Sletten beboerforening er stiftet maj 1981
Vedtaget maj 1981, revideret maj 2007, maj 2009 og maj 2021.
§1 FORMÅL
1.1 Foreningens formål er aktivt at skabe bedst mulige vilkår for Slettens beboere, udvikle fællesskabet i Sletten by som tilsigter at binde beboerne sammen socialt samt at arbejde for bevaring af Sletten By og Havn og dens særlige bebyggelse og forhold inden for de i den gældende lokalplan for Sletten med tillæg til kommunalplanen nævnte områder.
§2 MEDLEMMER
2.1 Foreningen optager medlemmer blandt beboerne i fiskerlejet Sletten omhandlende følgende adresser: Gl. Strandvej 91 - 163 og 138 - 230, Dageløkkevej 4, 6, 10, 12 og 14.
2.2 Som medlem kan optages såvel ejere som lejere af en i området beliggende ejendom eller lejlighed. Som lejer anerkendes kun de, som har anmeldt deres adresse til Folkeregistret.
2.3 For hvert ejerskab og/eller lejemål kan der kun tegnes ét medlemskab. Sletten Havn kan optages som ét medlem.
2.4 Betaling af kontingent opfattes som indmelding og kontingentrestance på tidspunktet for afholdelse af den ordinære generalforsamling som udmelding.
2.5 Ophører et medlem at være ejer eller lejer, bortfalder medlemsret.
§3 KONTINGENT
3.1 Kontingent fastsættes af generalforsamlingen og opkræves årligt forud.
§4 GENERALFORSAMLING
4.1 Generalforsamlingen har højeste myndighed i alle foreningens anliggender. Hvert år inden udgangen af maj måned afholdes ordinær generalforsamling, på hvilken bestyrelsen afgiver beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år, fremlægger planer for det kommende års arbejde, og aflægger revideret regnskab.
4.2 Indkaldelse til generalforsamlingen sker med mindst 3 ugers varsel. Indkaldelsen skal angive tid og sted for generalforsamlingen samt dagsorden.
4.3 Indkaldelsen skal indeholde følgende dagsorden:
1) Valg af dirigent.
2) Formanden aflægger beretning for det forløbne år.
3) Kassereren aflægger revideret regnskab.
4) Formanden fremlægger arbejdsplaner for det kommende år.
5) Fastsættelse af kontingent.
6) Behandling af indkomne forslag, ændringer m.v.
7) Valg af bestyrelse, suppleanter samt revisorer
8) Bestyrelsens bekendtgørelse af medlemmer til bevaringsudvalget.
8) Eventuelt.
4.4 Forslag fra foreningens medlemmer, der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal foreligge skriftligt og være formanden i hænde senest 14 dage før afholdelse af generalforsamlingen. Bestyrelsen udsender ny opdateret dagsorden til generalforsamlingen. Forslag, der er fremsat i overensstemmelse hermed, udsendes med tilhørende materiale til foreningens medlemmer senest en uge før generalforsamlingen.
4.5 Generalforsamlingen skal afholdes nær foreningens virkeområde.
4.6 Der optages referat af forhandlingerne på generalforsamlingen. Referatet underskrives af dirigenten og offentliggøres senest 14 dage efter generalforsamlingens afholdelse på foreningens hjemmeside www.slettenby.dk.
§5 EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
5.1 Ekstraordinær generalforsamling indkaldes enten af bestyrelsen på dennes eget initiativ eller af bestyrelsen efter skriftlig motiveret opfordring fra mindst 2/10 af medlemmerne. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 28 dage efter at bestyrelsen har modtaget opfordringen. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 21 dages varsel. Indkaldelsen skal være ledsaget af en dagsorden.
5.2 Uanset bestemmelserne i pkt. 8.1 kan der på en ekstraordinær generalforsamling vælges en ny bestyrelse. En ny bestyrelse anses for valgt, såfremt ¾ af de fremmødte medlemmer stemmer herfor.
§6 STEMMERET
6.1 Ethvert ejerskab og/eller lejemål, der er repræsenteret på generalforsamlingen og som ikke er i restance på det tidspunkt generalforsamlingen afholdes, har 1 stemme.
6.2 Der kan stemmes med skriftlig fuldmagt.
§7 AFGØRELSER
7.1 Alle spørgsmål med de i pkt. 5, 15 og 16 nævnte undtagelser, afgøres ved simpel stemmeflerhed. Der kan kun stemmes om emner, der er optaget på dagsordenen.
§8 BESTYRELSEN
8.1 Bestyrelsen repræsenterer foreningen i alle forhold udadtil, såvel overfor offentlige myndigheder, som overfor private. Bestyrelsen øver dog ingen indflydelse på afgørelser, som træffes i Bevaringsudvalget. Indadtil administrerer bestyrelsen foreningens forhold i overensstemmelse med dens formål og dens love.
8.2 Foreningens bestyrelse består af 7 medlemmer samt 2 suppleanter. Bestyrelsen vælges af den ordinære generalforsamling for en 2-årig periode.
8.3 Efter tur afgår 3, henholdsvis 4 medlemmer hvert andet år. Genvalg kan finde sted.
8.4 Samtidig vælges 1-2 revisorer samt 1 suppleant for revisorerne hvert år.
8.5 Bestyrelsen vælger af sin midte en formand, en næstformand, en sekretær og en kasserer samt nedsætter de for sagernes behandling nødvendige udvalg (der evt. suppleres med medlemmer uden for bestyrelsen).
8.6 Valgbar som formand, medlemmer af bestyrelsen og som suppleanter er kun foreningens medlemmer samt disses ægtefæller eller ansatte. Et medlem, medlemmets ægtefælle eller ansat hos medlemmet kan dog ikke være samtidige medlemmer af bestyrelsen.
8.7 Bestyrelsen er ulønnet.
§9 TEGNINGSREGEL
9.1 Foreningen tegnes af formanden i forening med et bestyrelsesmedlem eller 3 bestyrelsesmedlemmer, dog kassereren og et bestyrelsesmedlem i økonomiske anliggender.
§10 BEVARINGSUDVALGET
10.1 Bevaringsudvalget er nedsat af Fredensborg Kommune til varetagelse af bestemmelserne i lokalplanen for Sletten. Foreningen har 2 medlemmer i udvalget, som bestyrelsen udpeger.
10.2 Medlemmerne udpeges for en 2-årig periode. Efter tur afgår ét medlem hvert år. Genvalg/-udpegning kan ske , dog kan valgperioden højst være 8 år. Bestyrelsen bekendtgøre udpegningen af medlemmerne på den ordinære generalforsamling.
10.3
§11 BESTYRELSESMØDER
11.1 Bestyrelsen afholder møder, så ofte formanden eller 3 af bestyrelsens medlemmer anser møder for ønskelige.
11.2 3 af bestyrelsens medlemmer kan forlange afgørelser, der har konsekvens for foreningens medlemmer, udskudt i 8 dage.
11.3 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når 4 medlemmer er til stede.
11.4 Alle spørgsmål afgøres ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget.
§12 REGNSKAB
12.1 Regnskabsåret er kalenderåret.
12.2 Kassereren aflægger regnskab til revisoren senest 1. april.
12.3 Det vedtagne regnskab underskrives af bestyrelsen og påtegnes af revisor.
§13 REVISION
13.1 Foreningens regnskab revideres af en generalforsamlingsvalgt revisor.
13.2 Revisor afgår hvert år. Genvalg kan finde sted.
13.3 Revisor har adgang til at efterse alle regnskabsbøger og beholdninger og kan fordre enhver oplysning, som revisor finder af betydning for udførelsen af sit hverv.
§14 KOMMUNIKATION
14.1 Foreningen anvender elektronisk dokumentudveksling og elektronisk post (elektronisk kommunikation) i sin kommunikation med medlemmerne. Foreningen kan til enhver tid vælge endvidere at kommunikere med almindelig brevpost.
14.2 Elektronisk kommunikation kan af foreningen anvendes til alle meddelelser og dokumenter, som udveksles mellem foreningen og medlemmerne, herunder for eksempel indkaldelse til ordinær og ekstraordinær generalforsamling med tilhørende dagsorden og fuldstændige forslag, fuldmagter og årsrapport. Sådanne dokumenter og meddelelser tilsendes medlemmerne pr. e-mail med angivelse af foreningens navn i emnet. Dokumenter kan også uploades på foreningens hjemmeside, www.slettenby.dk.
14.3 Medlemmerne er ansvarlige for at oplyse e-mail adresse og senere ændringer heri til foreningen, og medlemmet bærer i enhver henseende risikoen for fejl ved den oplyste e-mail adresse.
14.4 Andre generelle meddelelser fra bestyrelsen til beboerforeningens medlemmer sker ved direkte henvendelse til medlemmerne nyhedsbreve og/eller på foreningens hjemmeside www.slettenby.dk.
§15 VEDTÆGTSÆNDRINGER
15.1 Ændringer i foreningens vedtægter kan kun ske, hvis ¾ af de stemmer, der kan afgives blandt de fremmødte i henhold til pkt. 6, stemmer herfor.
§16 OPHÆVELSE
16.1 Foreningen kan ophæves på en dertil ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst ¾ af foreningens medlemskaber er til stede og mindst ¾ af de afgivne stemmer er for.
16.2 Er vedkommende ekstraordinære generalforsamling i henhold til ovenstående ikke beslutningsdygtig, indkaldes en ny ekstraordinær generalforsamling inden for en måned. Spørgsmålet afgøres da på denne uden hensyn til antallet af fremmødte, men med samme kvalificerede stemmeflerhed.
16.3 Vedtages ophævelse skænkes foreningens midler til humanitære eller kulturelle formål efter generalforsamlingens skøn.
VEDTAGET MAJ 1981, REVIDERET MAJ 2007, MAJ 2009 OG MAJ 2021